Pápai Missziós muvek
PÁPAI MISSZIÓS MŰVEK

PONTIFICIE OPERE MISSIONARIE
PONTIFICAL MISSION SOCIETIES
Pápai logó
 
 
 
 
Misszió
Vatikáni dokumentumok
A Pápai Missziós Művek
Hírek, cikkek, archivum
Média
Támogatások

Amint engem küldött
az Atya,

úgy küldelek én is
    titeket (Jn 20,21)

MISSZIÓ
     ÚJ EVANGELIZÁCIÓ

II. János Pál pápa


az egyetemes
    misszió pápája

Hitterjesztés Műve
Szt. Péter Apostol Műve
Szent Gyermekség Műve
Missziós Unió
Kezdőlap arrow Misszió arrow Újkori missziók arrow * Bioetika - a keresztény szellemiség megjeleníthető a legújabbkori tudományokban is
* Bioetika - a keresztény szellemiség megjeleníthető a legújabbkori tudományokban is

Image

A testet azért kaptuk, mert rajta keresztül is ki tudjuk fejezni, hogy érdemes élni és szeretni a másik embert – mondta Nyéky Kálmán, a Pázmány Péter Katolikus Egyetem bioetika oktatója annak kapcsán, hogy a test teológiájáról tartott előadást „A gyermeket nem akarni, hanem elfogadni kell” címmel a Magyar Katolikus Családegyesület XVI. családkongresszusán, Máriabesnyőn.

– Hogyan lehet teológiája a testnek is?

– Jézus Krisztus megtestesülése már önmagában teológiai valóság. Ez a tény minden emberi testet is felemel. Ezt a teológia elevatiónak mondja. Ezért tudunk beszélni a test teológiai dimenziójáról.


– Sokan gondolják úgy, hogy a kereszténység siralomvölgynek tartja a földi életet, és elveti az anyagiakat.

– A testet azért kaptuk, mert rajta keresztül is ki tudjuk fejezni, hogy érdemes élni és szeretni a másik embert. Ezt a szeretetet ugyanis a testünkkel is kimutatjuk. Még azzal is, amikor integetünk valakinek. A test ráadásul ahhoz is hozzájárul, hogy az emberi nem fennmaradjon. Ezért a házasságban a testet különösen is nemes, teremtői feladattal látta el Isten. Ez örök tanulság maradhat mindenkinek, aki el akarná ítélni a testet. A házasságban nemes a szexuális élvezet, és összekapcsolódik a teremtő tettel.


– A bioetika mindig középpontban álló kérdésein – abortusz, eutanázia – túl, vagy azokon belül melyek azok a kutatási területek, ahol jelenleg fontos kutatások zajlanak, és ahol nincs bizonyosságunk? Például gyakran felvetődik a halál beállta megállapításának problémája.

– Rengeteg vitás kérdés van a bioetikában. Az alaptételekből kiindulva azonban a legkritikusabb kérdésekre is legtöbbször tudunk válaszolni. Ha az emberi élet kezdetének kérdését nézzük, fontos, hogy elfogadjuk-e, hogy az emberi testet kezdetétől definiálja a biológia. Vagyis azt, hogy ki az, akiből ember lesz, és mi az, amiből valami más. Amikor egy női petesejt és egy férfi spermium egyesül, akkor eldőlt, hogy ez egy ember. Ebből – úgy gondolom – sok mindenre következtethetünk: az abortuszra és az embriókon végzett kísérletekre is. Éppen ezért erkölcsileg elfogadhatatlanok ezek a lehetőségek. Nem is szólva az embriók kozmetikumokban való felhasználásának embertelen ötletéről. Mindezek magukban hordozzák egy ártatlan humánembrió szándékos elpusztítását. Az emberi méltóság a fogantatástól kezdve a magzat sajátja, és ez bizony megköti a kezünket.

Az élet végének kérdésével kapcsolatban a Magyar Orvosi Kamara Etikai Kollégiuma is arra hívja fel a figyelmet, hogy jobb lenne, ha nem is használnánk az aktív és a passzív eutanázia kifejezést, mivel mindkettő a beteg szándékos megölését jelenti: akár mérget adunk neki, akár megvonjuk tőle az életmentő kezelést, gyilkolunk. Eltér ettől az úgynevezett terminális palliatív medicina, vagyis azon végső állapotba jutott betegek kezelése, akiket nem tudunk már gyógyítani, csak a fájdalmukat csökkenteni. Ez nem eutanázia. Reméljük, hogy az a felismerés, hogy az eutanázia gyilkosság – ahogy azt a Magyar Orvosi Kamara is vallja –, ki fog terjedni azon országokra is, ahol már engedélyezték azt. Tehát itt nem csupán a Katolikus Egyház véleményéről van szó.


– Előadása szerint az abortusz sokkal szélesebb körben okoz sérülést, mint gondolnánk.

– A kutatások szerint az abortusznak nemcsak az abortált embrióra és az anyára van hatása, hanem az egész családra. Ugyanis ha valakinek a családjában abortusz történt, akkor könnyen felteszi a kérdést, hogy vajon lehetséges-e hogy vele is megtörténhetett volna ugyanez? Ez pedig komoly érzelmi, lelki sérüléseket okozhat. Fontos ugyanakkor, hogy különválasszuk a bűnös tettet és a bűnös személyét. Amíg a bűnre ki kell mondanunk, hogy az rossz és mindenképpen kerülendő, addig az elkövetőt magunkhoz kell ölelni, és ki kell fejeznünk, hogy szeretnénk neki megbocsátani, visszafogadni őt. II. János Pál pápa pedig egyenesen azt ajánlja az abortuszon átesett anyáknak, hogy kérjenek bocsánatot meg nem született gyermeküktől. Ezt még tovább is lehetne terjeszteni: magától az egész családtól is bocsánatot lehetne kérni, hiszen nekik is komoly sérülést okozhat, hogy a családjukban abortusz történt. A bocsánatkérés és megbocsátás ugyanis mindig gyógyít.

Érdekes mai „világi dogma" az, hogy az a jó gyermek, aki 'akart', akit akartak, terveztek a szülei. Ezzel szemben az egyház sokkal inkább az emberi lét ajándék-jellegét hangsúlyozza. Nem tagadja ugyanakkor a természetes családtervezés lehetőségét, ami nem azonos a fogamzásgátlással. Az ember méltósága nem abból fakad, hogy őt akarták-e, hanem hogy elfogadják, mint ajándékot. Egy ajándékot nem lehet kikényszeríteni, ahogy az elfogadásának is örömtelinek kell lennie. Ez még akkor is igaz, ha néha nem könnyű elfogadni egy ajándékot. Mert nem úgy terveztük az életünket. Néha például nagyon nehéz elfogadni egy örökséget, mivel azzal együtt jár valakinek a távozása. Néha nehéz elfogadni egy gyermekáldást, ami pedig egy új ember érkezése, aki nagyon sok örömet tud hozni az ember életébe.


– Az egyház bioetikai állásfoglalása mennyire megy át a köztudatba és válik gyakorlattá?

– Az egyház prófétai szerepet vállalt magára. Elsősorban nem azt nézi, hogy mennyien hallgatják, és mekkora arányban fogadják el az emberek az üzenetét, hanem azt keresi, hogy mi Isten akarata. Lehet, hogy ez sokaknak nem fog tetszeni. Az egyház senkire sem akarja rákényszeríteni az igazságot, csupán kimondani szeretné azt. Az igazságnak már önmagában is meggyőző ereje van. A tapasztalat azt mutatja, hogy az egyházban hangoztatott igazságok évezredeket éltek túl; míg az ellenzők jöttek-mentek, s végül eltűntek a történelem során. Abban bízom, hogy egyre többen lesznek olyanok, akiket általában az enciklikák „jóakaratú embereknek” neveznek és meghallják az igazságnak ezt a jóra való felszólítását.



Forrás: Magyar Kurír
 
További írásaink

   5 éves a SZGYM

        AKTUÁLIS

MISSZIÓS
    RÓZSAFÜZÉR

 
 
HITTERJESZTÉS MŰVE
SZENT PÉTER APOSTOL MŰVE
SZENT GYERMEKSÉG MŰVE
MISSZIÓS UNIÓ
Célja, hogy támogassa a világméretů evangelizációt, és az egyetemes missziós lelkület terjedését.

Célja, hogy erősödjön és növekedjen a missziós- és bennszülött papság képzésének lelki és anyagi támogatása.
A gyermekeket és kamaszokat hívja a misszió kalandjába, hogy felébressze bennük a missziós lelkületet, támogassa a keresztény szolidaritás iránti nyitottságukat.
Célja, hogy a papok és szerzetesek között a missziós lelkület elmélyítésével növekedjen a hivatások száma.
 
   
   
     
H-1223 Budapest, Jókai Mór u. 14. Tel/Fax: (+36 1) 226 4610 • E-mail: pmmmisszio@gmail.com
honlapkészítés